De pe copertă:
Cartea Ofeliei Prodan se remarcă, mai întâi, prin recuperarea neinflamată, într-un stil sec, gri, a copilăriei „comuniste” specifice unei întregi generații. Poezia Ofeliei Prodan nu își propune o provocare documentară, ci una stilistică. Versul e precis, tăiat, cauterizat riguros, cu gesturi exacte. Poezia e lipsită de nostalgie, nu caută să șantajeze emoțional, nici să judece un trecut fragil, nici să-l sancționeze prin (auto)ironie. Marea ei performanță este atitudinea aseptică, voit de-personalizată față de experiența care a marcat-o (ne-a marcat pe toți!). Ofelia Prodan reușește să ofere fișa clinică a copilăriei din comunism, a inciziei pe care revoluția din 89 a tras-o în viețile noastre, smulgându-ne din copilărie, a maturizării traumatizante într-o lume care a rătăcit sensul. Totul, fără să forțeze efecte stridente, de exotism, insolit, absurd, melancolie, auto-victimizare. Prin discreția ei principială, poezia Ofeliei Prodan din acest volum capătă o forță nouă, extrem de tușantă.
Cartea Ofeliei Prodan se remarcă, mai întâi, prin recuperarea neinflamată, într-un stil sec, gri, a copilăriei „comuniste” specifice unei întregi generații. Poezia Ofeliei Prodan nu își propune o provocare documentară, ci una stilistică. Versul e precis, tăiat, cauterizat riguros, cu gesturi exacte. Poezia e lipsită de nostalgie, nu caută să șantajeze emoțional, nici să judece un trecut fragil, nici să-l sancționeze prin (auto)ironie. Marea ei performanță este atitudinea aseptică, voit de-personalizată față de experiența care a marcat-o (ne-a marcat pe toți!). Ofelia Prodan reușește să ofere fișa clinică a copilăriei din comunism, a inciziei pe care revoluția din 89 a tras-o în viețile noastre, smulgându-ne din copilărie, a maturizării traumatizante într-o lume care a rătăcit sensul. Totul, fără să forțeze efecte stridente, de exotism, insolit, absurd, melancolie, auto-victimizare. Prin discreția ei principială, poezia Ofeliei Prodan din acest volum capătă o forță nouă, extrem de tușantă.
Bogdan
Crețu
Fișa
clinică a Ofeliei Prodan
este o autentică filă la dosarul unei umanități condamnate. Fără să
experimenteze post-uman, Ofelia Prodan are încă de vorbit despre o viață
in-umană pe care poezia – sau literatura – o transformă în obiect estetic. Made
simple, cum scrie sloganul unei firme de zboruri low-cost. Nostalgicii și
revoltații se pot întâlni în salonul numărul șase în care Ofelia Prodan își
scrie o viață mereu lipită cu urechea de moarte. Sau nebunie, ceea ce, într-un
atac de panică, e tot aia.
Alexandru Matei
Lirism de rană și compasiune profesează,
aproape cu frenezie editorială, Ofelia Prodan. Un lirism, așadar, de atitudine
tranșantă, ba chiar casantă, dată pe față cu atîta fervoare a iritației morale încît
devine – și nu de puține ori – metodică și ideologizată. Pe firul ei
incandescent Ofelia scanează traume și depresii pe manieră realistă (și adesea
crudă prin naturalism), fie făcînd introspecții și recapitulări biografice, fie
deschizînd procese, judecate cu înverșunare expresionistă, întregii lumi. Denunțurile
sunt entuziasmate de propria lor iritare și se avîntă aproape regulat într-o
imagerie grotescă, de apostrofe și calamități. Acum dosarul de traume adaugă
file concret biografice (inclusiv un memorial de depresie), dar re-vizitarea
copilăriei și adolescenței e mai destinsă și chiar proiectată într-un fascicul
auto-ironic. Tocmai această destindere s-ar putea să facă din această fișă clinică destul de detaliată cea mai
bună carte a Ofeliei.
Al. Cistelecan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu